De gitaar is er al
 
blank
 
© De gitaar is er al 
Mengpaneel
RSS

akkoord.be
Een extern mengpaneel is wellicht het meest zichtbare verschil tussen een gewone huis, tuin -en keuken-PC en de PC van de home-recorder. Het mengpaneel is dan ook het belangrijkste orgaan in de home-recording setup. Het mengpaneel sluit je alleen aan op de line-input van de soundcard, nooit op de mic-input (zie daarover meer straks).

Waar moet je op letten bij de aankoop van een mengpaneel?

  1. De aanwezigheid van XLR-inputs voor microfoons. XLR kabels hebben aan de uiteinden drie pluggen. Het voordeel van XLR-pluggen op 1/4 inch jacks (zoals die van een electrische gitaar), is een sterker signaal (dubbel signaal) en een betere Signaal/Ruis-verhouding (meer signaal, minder ruis).
  2. De aanwezigheid van pre-amps voor microfoons. Pre-amps of micro-versterkers brengen het (zwakke) signaal van een micro op line-niveau. Bij slechte pre-amps wordt er veel ruis met het signaal meegestuurd. Check dus zeker de ruis door de gain of trim-knoppen volledig open te draaien zonder microfoon. Beluister de gegenereerde ruis bij voorkeur in een goede hoofdtelefoon. 
  3. Erg interessant voor wat serieuzer werk is een phantom power, die je nodig hebt om bepaalde condensor microfoons aan te sluiten op het mengpaneel.
  4. Verschillende output-connectoren:
    RCA-output (voor naar de soundcard)
    Left and Right (stereo) 1/4 inch jack (cfr. gitaarkabel) naar de versterker
    Eventueel Left and Right XLR voor een Power Amplifier
    Eventueel bijkomende stereo 1/4 inch jacks voor een 'Control Room' (de plaats waar de geluidsingenieur zit).
  5. Uiteraard voldoende inputs, zowel mono als stereo. Wie op z'n eentje werkt heeft wellicht voldoende aan 8 inputs, waarvan bijvoorbeeld twee stereo en 4 mono.

Een klein paneel van enkele duizenden franken, bijvoorbeeld van Behringer, kan volstaan. Toch zou ik niet bepaald besparen op het mengpaneel. Hoe duurder de modules, hoe beter de pre-amps, hoe minder ruis, hoe beter overdacht en gesofisticeerd. Kijk zeker eens naar de goedkopere modellen van Soundcraft (Spirit Folio) en Mackie (1202 VLZ-series).

Hoe plug je je instrumenten in?

Micro's: bij voorkeur in XLR-ingangen
Gitaren: via micro opgenomen ook in XLR, via de line-out van de versterker in de line-in ingangen. Let op: op een gitaar die door een versterker loopt, en via de line-out van de versterker naar het mengpaneel, heb je geen extra versterking nodig. Je plugt hem dus beter niet in een micro-ingang met een pre-amp (extra ruis). Betere consoles voorzien in die gevallen in extra 1/4 jack-inputs voor eventueel ongebruikte micro-inputs. Deze inputs lopen niet door het circuit voor de pre-amps. Wanneer je werkt met multi-effecten modules (met meestal enige vorm van versterking), kan je het best een (stereo) line-input kiezen zoals in het geval van de versterker.
Piano: best met twee micro's in de XLR-inputs (één voor de lagere, een voor de hogere noten - respectievelijk links en rechts gepand)
Synthesizers, digitale piano's, drumcomputers: allen in (stereo) line-inputs


--------------------------------------------------------------------------------

Hoewel een extern mengpaneel ontzettend veel diensten kan bewijzen, nota bene ook buiten het specifiek recorden (tijdens het samenspelen met vrienden of optredens bijvoorbeeld), is het niet de enige optie meer voor de home-recorder. Vooral twee, eigenlijk drie andere opties zijn beschikbaar:

Soundcards met multiple inputs en outputs

Steeds meer fabrikanten van soundcards integreren een vorm van mengpaneel in hun produkt, namelijk door een externe module aan de soundcard toe te voegen waarin tegelijkertijd een aantal (meestal 4 of 8) externe instrumenten kunnen worden geplugd. I.p.v. de meerkost van een mengpaneel, zou je kunnen opteren voor een dergelijke soundcard, die dan bovendien meestal professioneler specificaties heeft vergeleken met low-budget soundcards (opname in 24 bits, 96 Khz, zie verder). Deze formule heeft bovendien een heel groot voordeel: ze maakt het mogelijk verschillende geluidsbronnen (instrumenten) tegelijkertijd op verschillende tracks op te nemen. Het zijn dus tevens multitrackers. Dit voordeel is niet te onderschatten. Als je met meerdere muzikanten speelt en je wil in één take iets opnemen om het daarna (instrument per instrument) verder te bewerken, heb je toch nog het comfort om tijdens het musiceren op elkaar in te spelen, intuïtiever en spontaner te spelen. Dat voordeel heb je niet met een standaard mengpaneel, dat steeds slechts één stereo signaal naar de soundcard stuurt, zonder onderscheid te maken tussen de individuele tracks (bas, drum, zang...). De goedkoopste multiple in en out is de Guillemot Isis Maxi Studio (13.000). Een middenklasser is de Aardvark (30.000). De duurste modellen bieden tot 24 ins en outs. Tel dan al wel 100.000 frank neer.

USB-compatibele input-devices (audio/midi interfaces)

Een nog recentere ontwikkeling in computerbased home-recording is de opkomst van Windows én Mac - compatibele modules die in een vrije USB-poort passen. USB staat Universal Serial Bus. Recente desktops, maar vooral recente laptops hebben één tot twee USB poorten. Je kan er zowat alles inpluggen, zonder dat je de computer moet openen: printers, speakers, externe drives... Sinds kort zijn er ook modules die één stereo audio-signaal van en naar de computer transfereren, zonder zelfs de soundcard te passeren. M.a.w., je hebt met audio -USB apparatuur geen soundcard meer nodig. Het geluid wordt in digitale vorm ingeladen via de USB -bus en terzelfdertijd (dus ook full-duplex) via dezelfde bus ook weergegeven. In de USB-compatibele audio-module, wordt het analoge signaal reeds geconverteerd naar een digitaal. Ook voor USB audio-interfaces gelden vaak professioneler specificaties vergeleken met low-budget soundcards: 20 à 24 bit recording, 96 Khz...
Op dit moment bestaan er nog geen multipele in en outs-modules voor de USB-poort. Wel zijn er modules die meerdere ins en outs hebben, maar waar er slechts één signaal naar de computer gaat, een beetje te vergelijken met het principe van een mengpaneel. Het is ook weinig waarschijnlijk dat multiple ins en outs, zoals in vorige rubriek bedoeld, er zullen komen voor USB. De maximum througput voor USB is op dit moment immers 1,2 Meg per seconde. Dat is zo'n honderd keer minder dan de maximum througput van een PCI-card.

De vergeten digitale multitracker

Een laatste (minder evidente maar even waardige) vervanger voor het mengpaneel is de digitale recording console waar ik in het begin van dit artikel reeds even naar verwees. Met de opkomst van het computer-based recorden is het niet onlogisch dat de marktwaarde van de digitale recording consoles sterk is gedaald. Het is dan ook niet ondenkbaar dat je voor een interessante prijs een tweedehands draagbare multitrack op de kop kan tikken. Overigens worden deze multitrackers steeds goedkoper en gesofistikeerder. Met de juiste connector kan je de digitale console inpluggen op een digitale input van de soundcard (meestal) of het moederbord (zelden). Het voordeel van deze methode is dubbel: je behoudt de mogelijkheid van multitracking (meerdere sporen onafhankelijk van elkaar) en je hebt een draagbare studio, zonder onhandige schermen en cases. Het nadeel blijft wellicht de prijs en vooral de noodzaak van de juiste connectoren. Kijk vooral uit naar connectoren die SPDIF-compatibel zijn.

 

 © 2008 - DeGitaar | Powered by QuickerSite webCMS | Contact | Maak zelf een site op www.iseral.be!