De gitaar is er al
 
blank
 
© De gitaar is er al 
Software
RSS

Een computer kan niets zonder software. De software waarmee je werkt, bepaalt voor 99% hoever je mogelijkheden reiken als computer-muzikant. Hoeveel audio en midi -tracks laat het pakket toe? Hoe stabiel is het pakket? Hoe traag of hoe snel werkt het? Is het gebruiksvriendelijk? Is er een goede handleiding? Welke edit-mogelijkheden zijn er? Is het pakket compatibel met zogenaamde Direct-X -effecten? Zijn er speciale drivers voor de soundcard nodig? (vooral bij duurdere pakketten) Enzoverder...

Werken met software is het grote verschil tussen digitale recording met een PC en een digitale recording console. Software biedt (in geval van goede software) een gebruiksvriendelijke user-interface, tal van edit-mogelijkheden, compatibiliteit met andere software-pakketen, upgradability... Enige nadeel van de meeste muziek-software: stabiliteit, of beter, labiliteit. Een crash of onverwachte shut-down is nooit uit te sluiten.

Men kan een onderscheid maken tussen verschillende soorten van muziek-softwares: Audio-editors, Midi-sequencers, combinaties van beide, Virtuele Synthesis, enz

Vooraf wil ik even ingaan op de termen Audio en MIDI. Wat is het verschil tussen Audio en MIDI?
We maken het ons even heel gemakkelijk. Met Audio bedoelen we alle vormen van geluid: een stem, een instrument, het verkeer. Alles wat je kan horen dus. Audio = Ik hoor (in 't Latijn). Geluiden worden doorgaans opgeslagen als wave-bestanden, te herkennen aan de extensie .wav en de icoon waarop een luidspreker staat afgebeeld.

MIDI kan je eigenlijk niet horen. MIDI staat voor Musical Instrument Digital Interface. MIDI slaat op de electronische organisatie die eigen is aan de meeste synthesizers. MIDI slaat niet op het geluid van synthesizers, maar op de knoppen en toetsten die dat geluid controleren. Enkele voorbeelden van dergelijke 'Controllers' zijn volume, velocity (snelheid waarmee je een toets aanslaat), pan (balance), toonhoogte, tempo en sustain (om een noot aan te houden). MIDI-bestanden zijn te herkennen aan de extensie .mid.

MIDI en Audio zijn tot op zekere hoogte complementair. Je kan met synthesizers immers best wel goed klinkende muziek maken. Overigens worden moderne hits voor 90% met synthesizers gemaakt. Maar dit is maar tot op bepaalde hoogte zo. Bepaalde geluiden laten zich niet vangen in het web van MIDI controllers. Het timbre van een zangstem, het gevoel waarmee je een viool bespeelt of een gitaarsolo van Mark Knopfler. Dat kan je niet zomaar in cijfers gieten. Hier schieten MIDI-controllers tekort. Je begrijpt dan ook dat er altijd een tweestrijd is geweest tussen MIDI-fanaten en MIDI-sceptici. Ze hebben elk hun argumenten: MIDI-controllers verschaffen erg veel flexibiliteit. Met één muisklik kan je transponeren, van tempo en maatsoort veranderen, noten tot 1/1000ste van een seconde 'juist' zetten (Quantize), enzoverder. Bovendien zijn MIDI-bestanden slechts enkele tientallen kilobytes groot. Audio-bestanden daarentegen nemen zeer veel ruimte in op de harde schijf. Voor één seconde stereo-opname (44100Hz in 16 bit, zie verder) heb je 176 Kilobyte ruimte nodig. MIDI-sceptici houden het bij hun grootste argument: alleen met echte instrumenten en echte muzikanten maak je muziek met een ziel.

Je kan zeggen dat Audio en MIDI naar elkaar zijn toegegroeid. Ook en vooral door het krachtiger worden PC's is het werken met grote Audio-bestanden steeds minder een probleem. Maar niet alleen dat. Stilaan wordt de MIDI-technologie toegepast op Audio-gegevens. Vooral twee ontwikkelingen verdienen in dat opzicht de aandacht: de SoundFont -technologie van Creative en de boom van de virtuele synthesizers. In het kort gezegd maakt de SoundFont-technologie het mogelijk Audio-gegevens (m.a.w. elk mogelijk geluid) volledig te controlleren met MIDI-controllers. Zo kan je bijvoorbeeld je eigen stem samplen en er driestemmige stukken mee spelen. De technologie van Virtuele synthesis daarentegen moet de hardware-synthesizer gaan vervangen. Hoezo? Een softwarepakket neemt alle functies over van de klassieke synthesizer. Het genereert zelf geluiden, eender welke, m.b.v. parameters die eigen zijn aan elk geluid, bijgevolg ook aan elk instrument. Dergelijke software gebruikt daarvoor de processor en het RAM. Hoe sterker de processor en hoe meer RAM, hoe meer mogelijkheden... Als je echt niets kan spelen of zingen (naar het schijnt 4% van de populatie) maar gek bent van muziek en/of geluiden, kan je overwegen een virtuele synthesizer te kopen of (dikwijls free) down te loaden. Je kan er je eigen "instrumenten" mee creëeren en ze nadien eventueel gebruiken in een wel erg originele eigen compositie (met home-made instrumenten)

Eenvoudige Audio en MIDI -software (en combinaties van beide) vind je gratis op internet. Vooral de wav-editor Cool-Edit (enkel Audio) is een succes. Je kan ook pakketten kopen tussen 1000 en 40.000 frank. Bij de goedkopere pakketten is vooral (een recente versie van) Magix Music zeer aan te raden (onder 2000 fr). Onder de duurdere pakketten zijn vooral een recente Cakewalk (vanaf 7.0) en een recente Cubase VST de moeite waard (vermijd Cubase A/V). Deze pakketten kosten een stuk boven de 10.000 frank. Zeer recent brachten de makers van Cubase VST de Cubasis VST uit, een pakket voor 6000 frank, dat op zeer korte termijn de standaard kan worden voor een grote groep home-recorders. Het moet een prachtig pakket zijn (volgens een recente test in het tijdschrift Computermusic), een cut-down versie van de professionele Cubase VST (18.000), maar nog heel volledig en performant.

Al de vernoemde pakketten laten toe minstens 16 digitale audio-sporen te mixen, wat op dit moment een minimum is geworden voor computerbased recorden.

Steeds meer soundcards worden geleverd met een volledig pakket software voor Audio en MIDI-recording. Dat is op dit moment bijvoorbeeld het geval voor de Soundblaster Live Platinum, die wordt geleverd met Cubasis VST. De kaart kost 9000 frank, slechts 3000 fr meer dan het software-pakket. Een absolute aanrader voor beginners en gevorderden.


Wat verder ook nog heel handig is:

Een CD-writer om je resultaat eender waar te kunnen beluisteren
Een midi-controller-keyboard dat je helpt de juiste noten op de juiste plaats te krijgen tijdens het werken met een MIDI-software
Een synthesizer of geluidsmodule voor goede General Midi instrumenten (beter dan de geluiden op de soundcard). In het geval van een synthesizer heb je meteen ook een midi-controller-keyboard
Een instrument of een microfoon uiteraard.

 

 © 2008 - DeGitaar | Powered by QuickerSite webCMS | Contact | Maak zelf een site op www.iseral.be!